Φασόλια και η συμβολή στο διαβήτη

Δυο από τα κύρια συμπτώματα των διαβητικών είναι υπεργλυκαιμία και γλυκοζούρια. Ένα από τα είδη διαβήτη είναι ο ονομαζόμενος τύπος
Φασόλια
Δυο από τα κύρια συμπτώματα των διαβητικών είναι υπεργλυκαιμία και γλυκοζούρια. Ένα από τα είδη διαβήτη είναι ο ονομαζόμενος τύπος II (Type II Diabetes) που παρατηρείται περισσότερο σε παχύσαρκα άτομα, άνω των 40 χρονών και παρουσιάζεται αντίσταση στην ινσουλίνη. Ορισμένες από τις περιπλοκές που παρουσιάζουν οι διαβητικοί είναι καρδιολογικές παθήσεις (περιφερειακή αγγειακή πάθηση ή πάθηση στεφανιαίας αρτηρίας). Η εξειδικευμένη δίαιτα του διαβητικού, η φαρμακευτική αγωγή και η άσκηση είναι βασικά και απαραίτητα στοιχεία για τον έλεγχο και θεραπεία του διαβήτη. Η σημαντικότητα της υγιεινής διατροφής εναπόκειται στο ότι βοηθά τον διαβητικό:
  1. να αποκτήσει/διατηρήσει κανονικά επίπεδα γλυκόζης (ζάχαρη) στο αίμα. 
  2. να αποκτήσει/διατηρήσει κανονικά επίπεδα λίπους στο αίμα (χοληστερόλη, τρικλυκερίδια).
  3. να αποκτήσει/διατηρήσει το ιδανικό βάρος.

Οι πρώτες διαβητικές δίαιτες γράφτηκαν το 1550 μ.Χ. και αποτελούνταν από σιτηρούχους σπόρους, σταφύλια, μέλι, μούρα και γλυκιά μπύρα. Σήμερα, μια διαβητική δίαιτα εισηγείται 10-20% των ημερησίων θερμίδων από πρωτεΐνη, 30% λίπος (με μόνο 5-10% ακόρεστα-ζωικά λίπη), 60-50% υδατάνθρακες. Ο κάθε ασθενής καταναλώνει συγκεκριμένες ποσότητες / μερίδες από την κάθε ομάδα τροφών σύμφωνα με τη διάγνωση και την θεραπευτική αγωγή που του ορίζεται.

Λόγω των θρεπτικών συστατικών που περιέχουν τα φασόλια θεωρούνται κατάλληλα για την δίαιτα του διαβητικού. Τα ξηρά φασόλια περιέχουν πρωτεΐνη, πολύπλοκους υδατάνθρακες, φυτικές ίνες, και αναγκαία ιχνοστοιχεία και βιταμίνες. Επίσης, έχουν ανύπαρκτη ποσότητα λίπους, τίποτα κορεσμένα λίπη ή χοληστερόλη και είναι χαμηλά σε μέταλλα. Έρευνες έδειξαν ότι 3-5 ουγγιές φασόλια ωμά (που είναι 1-2 φλυτζάνια μαγειρεμένα) ημερησίως στο διαιτολόγιο μπορεί να βοηθήσει στην βελτίωση του μεταβολισμού του διαβητικού και να έχει χρονιαία θετική επίδραση.

Το άμυλο στα φασόλια έχει αργή πέψη στο λεπτό έντερο και είναι πλούσια σε διαλυτές-φυτικές ίνες με αποτέλεσμα να καταλήγουν σε χαμηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα και αντιδράσεις της ινσουλίνης. Τα φασόλια συσχετίστηκαν με την πλασματική γλυκόζη και την αύξηση της ινσουλίνης που είναι λιγότερη από ότι όταν καταναλώνεται μαύρο ρύζι και σιτηρούχα. Τα φασόλια δίνουν το αίσθημα του κορεσμού και καθυστερούν την αίσθηση της πείνας έτσι μπορεί να συμβάλουν θετικά στους παχύσαρκους διαβητικούς.

Επίσης τα όσπρια μπορούν να συμβάλουν και στη μείωση της χοληστερόλης. Καθημερινή χρήση των φασολιών-ξηρών από 1+1/2-7 ουγγιές-ωμά (1/2-2 1/2 φλυτζάνια μαγειρεμένα φασόλια) βοηθούν στην μείωση της χοληστερόλης κατά 10%. Οι διαλυτές ίνες στα φασόλια είναι αυτό που βοηθούν στον μεταβολισμό της χοληστερόλης και την μείωση της στο αίμα.

O Αμερικανικός Σύνδεσμος Διαβητικών/Διαιτολογίας συμπεριλαμβάνει τα φασόλια στην Ομάδα των Αμυλούχων/Ψωμιού με 1/3 φλυντζάνι μαγειρεμένων οσπρίων (όλα τα είδη φασολιών) να ισοδυναμεί με μια μερίδα ψωμιού.
Το  1/3 φλιτζανιού φασολιών προσφέρει 80 θερμίδες, 3 γρ. πρωτεΐνη, 15 γρ. υδατάνθρακα και 2 γρ. ίνες.

Τέλος η ωραία γεύση των φασολιών, η οικονομικότητα και πρακτικότητα τους μαζί με τη θετική επίδραση στην υγεία του διαβητικού πρέπει να τα βάλει πρώτα στο διαιτολόγιο του.
Share it:

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

ΤΡΟΦΕΣ

ΥΓΕΙΑ

Post A Comment: