Η μεσογειακή πυραμίδα υγιεινής διατροφής

Περιορίστε την κατανάλωση του λίπους μεταξύ 25% - 35% από τις συνολικές σας θερμίδες και χρησιμοποιήστε ελαιόλαδο ως
μεσογειακή πυραμίδα

Τι είναι η μεσογειακή δίαιτα και ποιος ο σκοπός της

 Η μεσογειακή δίαιτα έχει τη βάση της στη διατροφή των Κρητικών. Το 1960 όταν η χρήση του ελαιολάδου και των ελιών ήταν πλούσια χωρίς την κατάχρηση των ζωικών τροφών.
Σκοπός της: είναι η επιστροφή σε μια πιο υγιεινή διατροφή, για μείωση των καρδιοπαθειών και άλλων προβλημάτων υγείας (π.χ. παχυσαρκία, διαβήτη, αρτηριακή πίεση, γαστρεντερολογικά προβλήματα, πέτρες στη χολή).

Επεξήγηση της μεσογειακής δίαιτας:
Η μεσογειακή δίαιτα παρουσιάζεται ως μια πυραμίδα όπου αρχίζουμε από τη βάση της όπου υπάρχουν τα φαγητά που πρέπει να χρησιμοποιούνται καθημερινά και τελειώνει στην κορυφή της πυραμίδας που βρίσκονται τα φαγητά με την όσο το δυνατό ελάχιστη χρήση. Η πυραμίδα, χωρίζεται στα τρία:
  1. Αυτά που μπορούν να καταναλώνονται ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ.
  2. Λίγες φορές τη βδομάδα
  3. Λίγες φορές το μήνα.

Κατανάλωση τροφών με βάση τη μεσογειακή πυραμίδα

1. Περιορίστε την κατανάλωση του λίπους μεταξύ 25% - 35% από τις συνολικές σας θερμίδες και χρησιμοποιήστε ελαιόλαδο ως κύρια πηγή λίπους.
2. Περιορίστε την κατανάλωση κοτόπουλου, βοδινού, χοιρινού, αρνίσιου και άλλων ειδών κρέατος σε 30-60 γραμμάρια την ημέρα (μην ξεπερνάτε τα 360-480 γρ. το μήνα).
3. Περιορίστε την κατανάλωση ψαριού (μερικές φορές τη βδομάδα) στο εβδομαδιαίο διαιτολόγιό σας.
4. Πίνετε περιορισμένη ποσότητα κρασιού (1 ποτήρι την ημέρα για τις γυναίκες και 2 ποτήρια την ημέρα για τους άνδρες).
5. Καταναλώνετε περισσότερες από τις καθημερινές σας θερμίδες από φρούτα, λαχανικά, φασόλια, ξηρούς καρπούς, σιτηρούχα και αμυλούχα προϊόντα.
Η μεσογειακή δίαιτα - Μεσογειακή πυραμίδα
Η μεσογειακή πυραμίδα είχε τις βάσεις της στην πυραμίδα διατροφής που εκδόθηκε από το USDA (υπουργείο Γεωργίας, Αμερικής) που δείχνει εικονικά έναν οδηγό ημερήσιας διατροφής.
Με τον όρο μεσογειακή δίαιτα τονίζεται η ανάγκη για επιστροφή, για λόγους υγείας, σε μια δίαιτα πλούσια σε όσπρια, ελαιόλαδο, φρούτα, λαχανικά και λιγότερα κόκκινα κρέατα. Η μεσογειακή δίαιτα αποτελείται από διάφορες ομάδες φαγητών που ενσωματώνονται σε μια πυραμίδα. Οι ομάδες τροφών είναι:
  1. Ψωμί, ζυμαρικά, ρύζι, πλιγούρι, άλλα δημητριακά και πατάτες
  2. Λαχανικά
  3. Φρούτα
  4. Φασόλια, άλλα όσπρια και ξηροί καρποί
  5. Ελαιόλαδο και ελιές
  6. Τυρί και γιαούρτι
  7. Ψάρια
  8. Πουλερικά
  9. Αυγά
  10. Γλυκίσματα
  11. Κόκκινο Κρέας
Οι τροφές κοντά στη βάση της πυραμίδας πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά. Η βάση της πυραμίδας αντιπροσωπεύεται από τους αριθμούς 1-6 από την πιο πάνω λίστα. Σύμφωνα πάλι με τη μεσογειακή πυραμίδα επιβάλλεται καθημερινά συστηματική σωματική άσκηση και το κρασί με μέτρο.
Οι ομάδες που συνιστώνται λίγες φορές τη βδομάδα είναι αυτές με τους αριθμούς 7-10 (από την πιο πάνω λίστα).
Τέλος, στην κορυφή της πυραμίδας βρίσκεται το κόκκινο κρέας που συνιστάται η κατανάλωσή του λίγες μόνο φορές το μήνα.
Ποσότητες από την κάθε ομάδα τροφών δεν δίνονται για την πυραμίδα. Αυτό είναι γιατί η πυραμίδα αποτελεί έναν οδηγό και όχι συγκεκριμένη δίαιτα για το κάθε άτομο ξεχωριστά. Εξάλλου, οι ποσότητες από την κάθε ομάδα τροφών για το κάθε άτομο ξεχωριστά είναι συγκεκριμένες για να πληρούν τις ανάγκες του τόσο σε θερμίδες όσο και σε θρεπτικές ουσίες. Η θερμιδική και θρεπτική αξία της δίαιτας/ διατροφής του καθενός ορίζεται σύμφωνα με το γένος, ιδανικό βάρος, ηλικία, ύψος, σωματική άσκηση και φυσιολογική ή παθολογική κατάσταση.

Ελένη Π. Ανδρέου Εγκεκριμένη Κλινικός Διαιτολόγος
Share it:

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Post A Comment: