Μυϊκές ίνες, γονίδια και αθλητισμός | Ποιο άθλημα να επιλέξω

Ποιο άθλημα να επιλέξω
Όλο ακούμε για την προδιάθεση που μας προσφέρουν τα γονίδια μας σε όλους τους τομείς της ζωής μας. Φυσικά από αυτό δεν θα μπορούσε να ξεφύγει και η άθληση και πιο συγκεκριμένα το είδος της άθλησης που μας ταιριάζει. Αληθεύει άραγε;
Αυτό είναι αλήθεια και μάλιστα έχει διαπιστωθεί από πολύ παλιά. Για του λόγου το αληθές, στην Σοβιετική Ένωση πραγματοποιούνταν βιοψίες σε μύες αθλητών ώστε να διαπιστωθεί το είδος των μυών που διέθεταν και επομένως σε πιο άθλημα θα ήτανε ικανότεροι.
Αν αυτό ακούγεται τραβηγμένο, τότε στην καθημερινότητα μας σίγουρα θα έχετε προσέξει ότι κάποια άτομα μπορούν να αντέξουν ασκήσεις πολύ μεγάλης έντασης για μικρή περίοδο χρόνου, όμως δεν μπορούνε να κάνουν τρέξιμο για περισσότερο από 100 μέτρα δίχως να λαχανιάσουνε. Ή και το αντίθετο, δηλαδή, άτομα με αντοχές σε μεγάλης διάρκειας χαμηλής έντασης άσκησης δεν μπορούνε να αντεπεξέλθουν σε μικρή περίοδο αυξημένης έντασης άσκησης.

Όμως τι είναι αυτό που κάνει το σώμα μας και συγκεκριμένα τους μύες μας να έχουνε
Μυϊκές ίνες
προτίμηση σε συγκεκριμένη ένταση και διάρκεια άσκηση;

Η απάντηση είναι το τι ποσοστό συγκεκριμένων μυϊκών ινών αποτελούνται οι μύες του σώματος.
Έχουν ταυτοποιηθεί δύο κύριοι τύποι μυϊκών, ο τύπος 1 και 2 ενώ ο τελευταίος διακρίνεται σε τρεις κύριους υπότυπους 2Α, 2Β και 2C (οι ίνες τύπου 2C θεωρείται ότι αποτελούν αρχέγονη μορφή των ινών τύπου 2 και, με την κατάλληλη νεύρωση, πιθανόν να είναι ικανές να εξελιχθούν σε 2Α ή 2Β).
Στον πιο κάτω πίνακα παραθέτονται τα χαρακτηριστικά των πιο πάνω μυϊκών ινών:

Τύπος ίνας  
Μεταβολισμός
Συσταλτική συμπεριφορά
1

Οξειδωτικός (αερόβιος άσκηση)

Αργή σύσπαση



Οξειδωτικός και γλυκολυτικός
(αερόβιος και αναερόβιος άσκηση)

Γρήγορη σύσπαση, ανθεκτικότητα στη σύσπαση

Γλυκολυτικός (αναερόβιος άσκηση)
Γρήγορη σύσπαση, ευαισθησία στην κόπωση

Με απλά λόγια, ποια η διαφορά ενός μαραθωνοδρόμου, ενός αθλητή άρσης βαρών, ενός σπρίντερ ενός τενίστα και ενός ποδοσφαιριστή;
  • Ο μαραθωνοδρόμος θα έχει μεγάλο ποσοστό μυϊκών ινών τύπου 1. Αυτού του τύπου οι μυϊκές ίνες έχουνε μεγάλο χρόνο σύσπασης παράγοντας έτσι μικρό μέγεθος δύναμης όμως έχουνε μεγάλη ανθεκτικότητα στην κόπωση.
  • Ο αθλητής άρσης βαρών και ο σπρίντερ έχουνε μεγάλο ποσοστό μυϊκών ινών τύπου 2Β  οι οποίες συσπώνται ταχέως, παράγοντας έτσι δύναμη μεγάλου μεγέθους αυτό όμως έχει ως επακόλουθο την γρήγορη κόπωση τους.
  • Ο τενίστας και ο ποδοσφαιριστής έχουνε μεγαλύτερο ποσοστό τύπου 2Α μυϊκών ινών. Οι συγκεκριμένες μυϊκές ίνες έχουνε τις ενδιάμεσες ιδιότητες των δύο πιο πάνω επιτρέποντας έτσι στο άτομο και κάποια σχετικά μεγάλη αντοχή στην κόπωση και την ικανότητα για μικρές περιόδους την απόδοση μεγάλου μεγέθους δύναμης.
Όμως τι συμβαίνει όταν το άθλημα που θέλω να ασχοληθώ δεν συμβαδίζει με το ποσοστό των μυϊκών ινών που διαθέτει το σώμα μου;

Τα άτομα που το ποσοστό των μυϊκών τους ινών τους είναι το ιδανικό για το άθλημα τους θα πρέπει να επαναπαύονται και να ασκούνται λιγότερο;

Μπορεί το ποσοστό των μυϊκών ινών να παίζει ρόλο στην επιτυχία ενός αθλητή, όμως είναι φτωχός προγνωστικός παράγοντας για την απόδοση του. Υπάρχουνε πολλοί άλλοι διαφορετικοί παράγοντες που καθορίζουν την αθλητική απόδοση όπως είναι η πνευματική προετοιμασία, η κατάλληλη διατροφή, η ενυδάτωση, επαρκής ξεκούραση και ο κατάλληλος εξοπλισμός και η φυσική κατάσταση.

Κυριάκος Πίτσιλλος Φοιτητής Ιατρικής
Share it:

ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ

Post A Comment: